adatkezeléssel, irattárolással kapcsolatban, hívjon minket bizalomma!

Elérhetőségek
+ 06 1 815 3687
DOCUTÁR Iratrendező és Tároló, Szolgáltató Kft.
docutar@docutar.hu
+ 36 1 815 3600
+ 36 1 815 3692
1093 Budapest, Czuczor u. 10.
M5 Gyál Üzleti Park 2360 Gyál, Bem József u. 32.
Gyakori kérdések
Hogyan tudom bármikor elérni az irataimat?
Alkalmazottai sok időt töltenek az iratok keresgélésével?
Mennyire-személyre szabott megoldást kapok?
A Docutár Önnel együttműködve fejleszti ki a legmegfelelőbb megoldást.
Videó
videó, galéria - Docutár

DOCUTÁR Iratrendező és Tároló, Szolgáltató Kft
Iron Mountain Our Story

Online csalások 2025-ben: új módszerek és hatékony védekezés

2025-11-07

2025-re az online csalások technológiai és pszichológiai szempontból is fejlettebbé váltak. A korábbi, tömeges adathalász e-mailek helyét fokozatosan átvették a személyre szabott, mesterséges intelligenciával támogatott támadások.

A csalók ma már képesek hamis, de meggyőző hang- és videóüzeneteket (akár deepfake) létrehozni, amelyekkel egy rokon, banki ügyintéző vagy munkaadó látszatát keltik. Az ilyen támadások célja többnyire közvetlenül pénz, hozzáférési adat vagy személyes információ megszerzése. 

online csalók

Mesterséges intelligencia és deepfake-hamisítás

A generatív MI eszközei 2025-ben széles körben hozzáférhetővé váltak, amit a csalók is előszeretettel használnak. Hangutánzó rendszerekkel telefonhívásokat indítanak, amelyekben például egy ismerős vagy főnök hangján kérnek sürgős átutalást. A videóhamisítások és az arcfelismerést kijátszó technikák tovább nehezítik az azonosítást.

Kriptovaluta és befektetési csalások

A kriptoeszközök körüli csalások 2025-ben is növekvő tendenciát mutatnak. A pig butchering néven ismert módszer lényege, hogy a csaló hosszú ideig építi a bizalmi kapcsolatot áldozatával gyakran online ismerkedési platformokon vagy közösségi médián keresztül , majd egy biztos befektetési lehetőséget ajánl. A befizetett összegek persze eltűnnek, a kapcsolattartó pedig megszakít minden kommunikációt. A decentralizált pénzügyi rendszerek és a nehezen visszakövethető tranzakciók miatt ezek az ügyek ritkán zárulnak sikeres nyomozással.

Mobilos és alkalmazáson belüli csalások

A mobiltelefonok a csalók egyik legfontosabb eszközévé váltak. Az SMS-ben küldött hamis linkek, a banki felületre hasonlító alkalmazások és az engedélykérésekkel adatot gyűjtő appok a leggyakoribb támadási formák.

Sok felhasználó még mindig az SMS-alapú kétlépcsős hitelesítést használja, amelyet azonban az úgynevezett SIM-csere (SIM swapping) támadásokkal ki lehet játszani. 2025-ben több szolgáltató is átállt biztonságosabb, alkalmazásalapú hitelesítésre.

Online vásárlás és fizetési visszaélések

Az e-kereskedelem növekedésével arányosan nőtt a kártyaadatokkal, jelszavakkal és fizetési kódokkal való visszaélés. A csalók hamis webáruházakat hoznak létre, amelyek sokszor külsőre megegyeznek ismert márkák oldalaival. A vásárlók gyakran csak a fizetés után veszik észre, hogy az oldal nem valódi. Emellett terjednek a hamis futárszolgálati üzenetek, amelyekben vám- vagy szállítási díjra hivatkozva kérnek bankkártyaadatokat.

Hamis álláshirdetések és adatlopás

A munkaerőpiaci bizonytalanságot kihasználva a csalók valósnak tűnő álláshirdetéseket tesznek közzé. Az állásinterjúhoz személyes adatokat, okmányokat vagy banki elérhetőségeket kérnek, amelyeket később visszaélésre használnak. Egyes esetekben a hamis munkáltató kisebb előleget vagy regisztrációs díjat kér, ami után természetesen a kapcsolattartás megszakad.

Hogyan védekezzünk az online csalások ellen?

A védekezés legfontosabb eleme a tudatosság. Bármilyen váratlan pénzügyi kérés, gyanús link vagy sürgős üzenet esetén ellenőrizni kell a forrás hitelességét akkor is, ha az ismert szervezet vagy személy nevében érkezik. A kétlépcsős hitelesítés csak akkor igazán hatékony, ha nem SMS-alapú, hanem külön alkalmazással vagy fizikai biztonsági kulccsal történik. A jelszavakat rendszeresen cserélni kell, és minden szolgáltatásnál különböző kombinációt érdemes használni.

 

A pénzügyi műveleteknél célszerű elkerülni a nyilvános Wi-Fi-hálózatokat, a banki alkalmazásokhoz pedig csak hivatalos forrásból származó frissítéseket szabad telepíteni. Az online vásárlások előtt mindig ellenőrizni kell az oldal domainnevét, a fizetési felület biztonsági tanúsítványát, és a tranzakciók után érdemes figyelni a banki értesítéseket.

 

A személyes adatok védelme szintén alapvető. A közösségi médiában célszerű korlátozni, ki férhet hozzá telefonszámhoz, e-mailhez vagy lakcímhez, mert ezek az adatok gyakran szolgálnak belépési pontként a támadásokhoz. A mobiltelefonokon ajánlott a képernyőzár, az arcfelismerés és a biometrikus azonosítás használata.

 

2025-ben az online csalások nem elszigetelt esetek, hanem a digitális mindennapok részévé váltak. A technológiai fejlődés a csalóknak is eszközöket ad, így a védekezésnek nem csak technikai kérdése, a felhasználóknak is tudatossá kell válniuk. A tudatos, megfontolt reagálás, a források ellenőrzése, a hitelesítési rendszerek használata együttesen képes csökkenteni a kockázatot