Adatvédelem és home office
2020-12-18
A vállalkozások épp, hogy megemésztették a GDPR által okozta bonyodalmakat, máris újabb problémával kellett szembenézniük. A koronavírus járvány miatt hazánkban is megnövekedett az otthoni munkavégzések száma, a cégek pedig elkezdtek aggódni, hogy a bizalmas információk bekerülnek a dolgozók háztartásaiba.
A home office tömeges elterjedésére azért volt szükség, hogy csökkentsük a járvány rohamos terjedését és hogy kisebb eséllyel fertőződjünk meg, ugyanis ebben a helyzetben az a legideálisabb, ha kerüljük a személyes kontaktokat, találkozásokat. A statisztikák szerint egyébként a legtöbb helyen hatékony volt az otthoni munkavégzés, tehát működőképes megoldás.
Milyen változások mentek végbe az iratmegsemmisítési szokásokban?
A jogalkotás igyekszik igazodni a kialakult helyzethez, ezt bizonyítja az is, hogy nemrég kiadták a veszélyhelyzetre vonatkozó távmunkaszabályozást, ami egy átmeneti megoldás a járvány ideje alatt és ebben az időszakban érvényes. Viszont a járvány lecsengését követően is terveznek home office törvényt megalkotni és bevezetni. A törvény minden bizonnyal szabályozni fogja az adatvédelmet is.
Az adatvédelem helyzete rosszabbodott, hiszen a dolgozók haza viszik azokat a bizalmas dokumentumokat is, amelyekre szükségük van a munkavégzéshez, hogy gördülékenyen és hatékonyan láthassák el feladataikat.
A szakemberek úgy vélik, hogy a papír alapú adatvédelem rosszabb helyzetben van, mint a digitális, főleg, ha annak a veszélye is fennáll, hogy az iratok összekeverednek más családtagok papírjaival. A céges adatbiztonsággal kapcsolatos kockázatokat csökkenteni lehet egy körülbelül tízezer forintos iratmegsemmisítő beszerzésével, amit a munkavállalók otthoni környezetben alkalmazhatnak.