adatkezeléssel, irattárolással kapcsolatban, hívjon minket bizalomma!

Elérhetőségek
+ 06 1 815 3687
DOCUTÁR Iratrendező és Tároló, Szolgáltató Kft.
docutar@docutar.hu
+ 36 1 815 3600
+ 36 1 815 3692
1093 Budapest, Czuczor u. 10.
M5 Gyál Üzleti Park 2360 Gyál, Bem József u. 32.
Gyakori kérdések
Hogyan tudom bármikor elérni az irataimat?
Alkalmazottai sok időt töltenek az iratok keresgélésével?
Mennyire-személyre szabott megoldást kapok?
A Docutár Önnel együttműködve fejleszti ki a legmegfelelőbb megoldást.
Videó
videó, galéria - Docutár

DOCUTÁR Iratrendező és Tároló, Szolgáltató Kft
Iron Mountain Our Story

A munkahelyi elektronikus levelezés adatvédelmi vonatkozása

2021-01-19

A munkahelyi elektronikus levelezés adatvédelmi vonatkozása kényes téma volt korábban is, ám a koronavírus járvány okozta tömeges home office hullám még jobban felszínre hozta az ezzel kapcsolatos problémákat.

Mindezt egyfelől az okozza, hogy a törvényi szabályozás meglehetősen kuszán kezeli a kérdéskört, másrészt pedig a dolgozók és a munkáltatók hozzáállása sem ideális sok esetben.

 

Elsősorban az irodai dolgozók számára elengedhetetlen egy munkahelyi email cím, hiszen a beszállítókkal, partnerekkel, vevőkkel és érdeklődőkkel ezen keresztül történik napi szinten a kapcsolattartás, illetve házon belül, a kollégákkal folytatott levelezést is ezzel bonyolítják le. A fő probléma akkor adódik, amikor a céges használat egybemosódik a magánjellegű felhasználással. Ez azt jelenti, hogy egy dolgozó a személyes ügyei intézésre is a vállalati fiókjából küld emaileket.

munkahelyi levelezés adatvédelem

A munkahelyi elektronikus levelezés adatvédelmi vonatkozása ilyenkor válik aggályossá

Egy céges email fiók, amelyet a munkáltató biztosít a munkavállalónak annak érdekében, hogy a mindennapi munkavégzését el tudja látni, a vállalkozás üzleti érdekeit szolgálja. Csakhogy sajnos nagyon sok szervezet nem szabályozza le levelezéssel kapcsolatos működését, így gyakorta előfordul, hogy magáncélra is használja egy adott személy a céges email fiókot. Innentől a jogszabályok azonban már a munkavállaló érdekeit is védik, hiszen ő lesz a fiókban található személyes információk után az adatkezelő, azaz ő dönthet a saját adatainak és leveleinek tárolásáról, törléséről, vagy megőrzéséről.

 

Csakhogy a munkáltató is bizonyos szempontból adatkezelővé válik, hiszen a vállalkozással kapcsolatos levelezések, csatolt dokumentumok és egyéb tárolt információk a jogos üzleti érdekei közé tartozik. E kettősség például akkor tud problémát okozni, amikor egy munkavállaló kilép a szervezetből, az email fiókját archiválják, majd később valamilyen oknál fogva újra aktiválják, és a volt dolgozó tudta nélkül hozzáférnek a levelekhez. Éppen egy ilyen esetben bírságolt az adatvédelmi hatóság, így gyakorlatilag a NAIH/2019/51/11. ügyszámú határozatával precedenst teremtett. A büntetés mértéke félmillió forint volt.

Mi erre a megoldás?

A legegyszerűbb az, ha a munkáltató pontosan meghatározza, hogy a munkavállalója milyen célokra használhatja a céges email fiókját. Amennyiben ez kellőképpen le van szabályozva, úgy elkerülhetőek az efféle problémák.