Miért tiltottak le vállalatokat a Google Analytics használatáról?
2023-09-20
Az online jelenlét ma már alapkövetelmény minden vállalkozás számára. Azonban nem elég csupán létrehozni egy weboldalt, ugyanis tisztában kell lennünk vele, miként teljesít, melyik tartalom vonzza be a legtöbb látogatót, honnan érkeznek a felhasználóink és mi tartja őket a weboldaladon.
Ebben nyújt nagy segítséget a Google Analytics, ami egy ingyenes szolgáltatás a Google-tól, és a segítségével módunkban áll weboldalunk és alkalmazásaink forgalmát elemezni. Az Analytics által nyomon követhetjük tehát a látogatók számát, forrását, viselkedését és még sok más fontos mutatót.
Az Unióban szigorú törvényekkel szabályozzák az adatvédelmet, például csak akkor lehet EU-n kívüli harmadik országba továbbítani személyes adatot, ha ott is Európához hasonlóan szigorúan kezelik az efféle információkat. Ebből adódóan a svéd adatvédelmi hatóság cégeket vélt megbüntetni, mivel megállapították, hogy az érintettek az Analyticsen keresztül adatokat továbbítottak az Amerikai Egyesült Államokba.
A svéd adatvédelmi hatóság (IMY) két céget is megbírságolt emiatt, mivel európai felhasználók adataival éltek vissza a platformon keresztül, annak ellenére, hogy az európai adatvédelmi törvény (GDPR) érthetően kimondja, hogy ezt tilos megtenni.
Egy digitális jogvédő szervezet tanácsára történtek a vizsgálatok, akik None of Your Business (NYOB) néven tevékenykednek, a javaslatuk alapján négy céget vetett vizsgálat alá a svéd adatvédelmi hatóság.
Mely vállalatok vettek részt a vizsgálatban?
A CDON-t, A Coop-ot, a Dagens Industrit és a Tele 2-t vették alaposan szemügyre és sajnos arra a következtetésre jutottak, hogy az információkat mindenféle védelem nélkül továbbították az USA-ba. A Tele 2, valamint a CDON pénzbeli bírságot kapott, a másik két céget pedig felszólították arra, hogy kerüljék az Analitycs alkalmazását.
A Google Analytics egy rendkívül erős eszköz, amely mélyreható betekintést nyújt egy weboldal teljesítményébe. A szolgáltatás használatával megérthetjük a látogatóinkat és növelhetjük az eladásokat vagy a konverziót, tehát egy vállalkozásnak mindenképp javasolt alkalmaznia, de kizárólag a szabályozásoknak megfelelően.