Hírlevél, marketing üzenet küldés GDPR betartásával
2021-02-25
A 2018. május 25-én hatályba lépett, és sokak által rettegett GDPR alaposan felforgatta a hazai vállalkozások marketing aktivitását, hírlevél küldési szokásaikat.
A lehetséges bírságoktól tartva sokan inkább úgy döntöttek, hogy inkább abbahagyják az email marketing üzenetek küldését, a cégek egy része pedig komoly összegeket költött saját folyamataik újraszervezésére, a rendeletnek való megfelelés miatt. Ez a jogszabály ugyan nem csak a hírlevélküldés szabályait deklarálja, de egy szervezet egyéb adatkezelési metódusára is hatással van, viszont jelen cikkben kifejezetten a marketing üzenetek küldésével foglalkozunk.
Azt sokan nem tudták, de kéretlenül a GDPR előtti időkben sem lehetett marketing célú levelet küldeni senkinek. Ezt az Infotörvény ugyanis elég komolyan szabályozta Magyarországon már a korábbi években is, sőt az is elmondható, hogy a környező országokhoz képest elég szigorú módon tette mindezt.
Hogyan lehet szabályos a hírlevél, marketing üzenet küldés GDPR betartásával?
Látszólag egyszerű szempontoknak kell megfelelnie annak a vállalkozásnak, amely hírlevelet szeretne jogszerűen küldeni a feliratkozóinak, vevőinek, azonban ez a gyakorlatban egyáltalán nem így van. Ami a legszembetűnőbb különbség a korábbi gyakorlathoz képest, hogy a marketing célú üzenetek fogadásához a feliratkozó részéről aktív cselekvésre és beleegyezésre van szükség. Ez azt jelenti, hogy egy űrlap esetében nem lehet előre bepipálva a hozzájárulást kommunikáló doboz, ezt a felhasználónak kell megtennie.
A másik fontos dolog, hogy minden esetben be kell linkelni az adatkezelési tájékoztatót. Ennek tartalmi összeállítása okozza a legnagyobb fejtörést a cégeknek, hiszen nagyon sok szempontot figyelembe kell venniük, és a hiányosságok miatt komoly bírságra lehet számítani a NAIH-tól.