Consent Mode v2
2024-05-14
A consent mode v2 alaposan felforgatta az európai vállalkozások online jelenlétét. Azért született meg, mert a digitális kor rohamos fejlődése és a felhasználói adatok iránti növekvő igény miatt az európai jogalkotók kötelességüknek érezték, hogy újragondolják a cégek online adatkezelési szokásait, hogy jobban védjék a fogyasztók érdekeit.
A consent mode v2 alaposan felforgatta az európai vállalkozások online jelenlétét. Azért született meg, mert a digitális kor rohamos fejlődése és a felhasználói adatok iránti növekvő igény miatt az európai jogalkotók kötelességüknek érezték, hogy újragondolják a cégek online adatkezelési szokásait, hogy jobban védjék a fogyasztók érdekeit. Ennek a folyamatnak lett az első komolyabb eredménye a GDPR rendelet (Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendelete).
A GDPR 2018-as bevezetése mérföldkő volt az adatvédelem terén. Ez a törvény az Európai Unióban megköveteli a személyes adatok védelmét és a felhasználói hozzájárulás beszerzését az adatgyűjtéshez és -felhasználáshoz.
Mivel a rendelet elsődleges célja a felhasználók adatainak a védelme, éppen ezért előírja az átláthatóbb tájékoztatást, és egyszerűbb hozzájárulási folyamatra kötelezi a vállalkozásokat. Nagyon komoly bírságokkal számolhatnak azok, akik nem tartják be a törvényt.
A Consent Mode v2 egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a weboldalak és alkalmazások tiszteletben tartsák a felhasználók adatvédelmi jogait, miközben továbbra is biztosítja azt, hogy a szervezetek optimalizálni tudják marketing- és hirdetési kampányaikat.
Mi is pontosan a Consent Mode v2?
A Consent Mode v2 a Google Analytics és más Google-szolgáltatások számára fejlesztett olyan opció, amely gondoskodik róla, hogy a weboldalak és alkalmazások csak akkor gyűjtsenek és használjanak fel felhasználói adatokat, ha a látogató ezt kifejezetten engedi. Ez a hozzájárulás-alapú adatkezelés fontos eleme az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletének (GDPR) és más adatvédelmi jogszabályoknak.
A Consent Mode v2 keretében biztosítania kell a weboldalaknak azt, hogy a felhasználók szabadon eldönthessék, hogy milyen információkat tárolhatnak le róluk a vállalkozások. Ezt ma úgynevezett sütikkel oldják meg a cégek, melyből háromféle létezik: nélkülözhetetlen, statisztikai és hirdetési. Egy weboldal akkor felel meg ennek az elvárásnak, ha a látogatók ki- és bekapcsolhatják azokat a sütiket, amelyeket szeretnének elfogadni. Persze a gyakorlatban az emberek többségét egyáltalán nem érdekli ez a dolog, ellenben a hirdetők és weblap tulajdonosok életét nagyban megnehezíti.
Ezt úgy kell elképzelni, hogy a meglátogatott weboldal vagy alkalmazás képes felismerni, ha az érintett személy nem adott hozzájárulást az adatgyűjtéshez, és ennek megfelelően korlátozni tudja a Google-szolgáltatások által gyűjtött adatok körét. Tehát, ha egy weboldal nem megfelelően kezeli ezt a kérdéskört, akkor nem gyűjthet analitikai adatokat és a hirdetései is kevésbé lesznek hatékonyak. Azon cégek, akik nem marketingelnek, ez kevésbé fájó, ellenben az aktívan reklámozó vállalkozásoknak meg kell felelniük az elvárásoknak.
Habár a sütikezelés szabályozása immár lassan 6 éve kötelezné a cégeket erre, azonban csak idén, 2024 márciusára jutott el oda az EU, hogy be is tartassa a területen működő szervezetekkel.